Monday, November 9, 2009

Avondmaalsdiensten

Gisteren twee avondmaalsdiensten mogen voorgaan in onze eigen gemeente. Dat was erg waardevol. ’s Morgens heb ik ervoor gekozen om de spanning die Paulus in Romeinen 8 beschrijft verder uit te werken: de spanning tussen het vlees (of: de natuur, NBV) en de geest. In de verschillende vertalingen van een schitterende tekst uit Job komt deze spanning ook naar voren. In Job 19,26 staat in de Nieuwe bijbelvertaling: “in dit lichaam zal ik God aanschouwen.” In de NBG staat: “uit dit lichaam zal ik God aanschouwen.” En in de Leidse vertaling staat: “als ik van dit vlees beroofd ben, zal ik God aanschouwen.” De vraag die ik gesteld heb is deze: “hoe kun je God ervaren?” Moet je dan heel zweverig, geestelijk zijn, of heeft dit lichaam, het aardse er ook alles mee te maken?

De dienst is hier te beluisteren: http://www.kerkomroep.nl/#prov.php?pr=ZH (Onder Lexmond; 8-11 start 9:58 uur), de preek begint vanaf de 32e minuut). Ook kun je hier de avonddienst beluisteren.

No comments:

Post a Comment